یادگیری سه حلقه ای ( یادگیری درباره یادگیری ):

موفقیت سازمان های یادگیرنده، ایجاد تجارب یادگیری شان است در توسعه و ارزیابی استراتژی های جدید یادگیری، این فکر می تواند منجر به یادگیری درباره یادگیری باشد. به عبارت دیگر یادگیری سه حلقوی، توانایی یاد گرفتن درباره یادگیری است. از یادگیری سه حلقوی به عنوان « فرا یادگیری[1]» نیز نام برده اند. در این سطح سازمانها یاد میگیرند که چگونه یاد بگیرند( حیدری تفرشی و همکاران، 1381،ص228) .« در واقع این نوع یادگیری در ارتباط با توسعه ظرفیت سازمان برای حل مشکلات، طراحی مجدد سیاستها، ساختارها، سیستم ها و تکنیک­ها در مواجه با تغییر مداوم در مورد خود و محیط که در آن قرار دارد است» ( بهنامی ، 184،ص24)

بارگین(1995؛ به نقل  از طاهری ، 1386) بیان می دارد که :

با یادگیری سه حلقه ای، یک سازمان حداقل به همان اندازه که خود را با محیطش تطبیق می دهد، می تواند آنرا خلق کند این امر در توانایی سازمان برای ایجاد شرایطی که در آن عمل می کند و یا روابطش با این شرایط منعکس می شود. بنابراین تنها در این سطح است که میتوان تفسیرهای تجربیات موجود و تفسیرهای سنتی و فهم مدیریت افراد و کار سازمانها را به چالش کشاند"(ص27)



[1]. Meta Learning