دسته بندي مكاتب مديريت، دوره
ي زماني، بنيانگذاران و علل پيدايش هركدام، مفاهيمي هستند كه در درك ما از سازمان و
مديريت نقش قابل توجهي دارند. شايد در كتاب هاي مختلف دسته بندي هاي مشابهي ديده
باشيد ولي به نظر من جدولي كه در ادامه ملاحظه مي كنيد به سادگي سير تكامل مکاتب
مدیریت از «تيلور» گرفته تا «سنگه» را در طول زمان نشان مي دهد:
منبع: http://hr.blogfa.com/post-66.aspx
مكاتب
مديريت |
زمان
|
بنيانگذاران |
علل
پيدايش |
كلاسيك |
مديريت
علمي |
1900 |
تيلور، گيلبرت و فورد |
نياز به توجه به عامل توليد انبوه
بازارهاي منتظر محصول |
اداريون |
1920 |
فايول و فالت |
نياز به توجه به عامل نظم و
ترتيب |
بوروكراسي |
1920 |
وبر |
نياز به توجه به عامل
مستندسازي |
نئو
كلاسيك |
رفتاري |
1940 |
مونتزبرگ، مايو و مازلو |
نياز به توجه به عامل انساني و رضايت
نيروي انساني به جهت افزايش بهره وري |
روابط
انساني |
1940 |
هرزبرگ، آلدرفر، مك كللند و
آرجريس |
نياز به توجه به عامل نيروي انساني و
انگيزش و رهبري به جهت افزايش بهره وري |
مكاتب
نوين |
نظريه ی
سيستم |
1950 |
بولدينگ، چرچمن، چستر و
بارنارد |
نياز به نگرش سيستمي و جامع و توجه به
سيستم هاي اجتماعي و اقتصادي |
نظريه
اقتضايي |
1970 |
فيدلر، گالبرايت، وودوارد، پرو و
پارسونز |
برخورد با وضعيت هاي پيچيده و نياز به
اتخاذ رويكردهاي چند وجهي در مديريت |
نظريه
آشوب |
1980 |
لورنز |
برخورد با وضعيت هاي پيچيده
در مقياس جهاني و كشف تأثيرات سيستم ها بر يكديگر |
نظريه ی
تغيير و سازمان يادگيرنده |
1990 |
سنگه، مينتزبرگ، آديزس، اوچي و
گرينر |
افزايش پچيدگي، آشوب و بي ثباتي در
سطح محيط و سازمان ها و توسعه فناوري اطلاعات |
+ نوشته شده در یکشنبه یکم فروردین ۱۳۸۹ ساعت 1:58 توسط علی جباری مدیریت آموزشی
|