ارجاع در چه مواردى لازم است؟

ارجاع در چه مواردى لازم است؟

به همه منابعى كه از آنها استفاده كرده ايد، ارجاع بدهيد. تنها كتاب نيست كه بايد به آن ارجاع داد. براى هر كلمه، فكر يا اطلاعاتى كه از هر منبعى گرفته ايد بايد ارجاع تهيه كنيد.

ارجاع در اين موارد ضرورى است:

·        كتاب ها و مجله هاى علمى

·        روزنامه ها و مجله هاى عادى

·        جزوه ها يا بروشورها

·        فيلم هاى سينمايى يا مستند، برنامه هاى تلويزيونى

·        سايت هاى اينترنتى و ساير منابع كامپيوتري

·        نامه يا ايميل افراد

·        مصاحبه هايمان با اشخاص

·        سخنرانى هاى استادان در سركلاس (قبلاً با آنها در ميان بگذاريد).

ارجاع در اين موارد لازم نيست:

ادامه نوشته

سرقت علمى چيست؟

سرقت علمى چيست؟

سرقت علمى يعنى به كار بردن كلام مكتوب يا شفاهى ديگران بدون ذكر منبع.

يكى از تناقض هاى توليد نوشته تحقيقى آن است كه از ما مى خواهند نوشته هاى متخصصان و صاحب نظران را بخوانيم و به آنها ارجاع دهيم. در عين حال انتظار دارند نوشته مان "اصيل" باشد. بيشتر تكليف هاى دانشجويى در مقطع كارشناسى برپايه اطلاعات و سخن و انديشه هاى ديگران تهيه مى شود. اصولاً تحقيق كتابخانه اى مستلزم بهره بردارى از آثار ديگران، اعم از نوشته يا ساير رسانه ها است.

نوشتن اصيل در مقطع كارشناسى انتخاب، تنظيم، خلاصه سازى، و تفسير گفته هاى ديگران است. بنابراين، بسيار اهميت دارد كه بدانيم چطور بايد به آثارى كه از آنها در كار خود استفاده مى كنيم، ارجاع دهيم. منظور ازارجاع دادن آن است كه به وضوح و با دقت و به طرز صحيح دِين خود را به ديگران اعلام كنيم. 

ادامه نوشته

یادگیری سه حلقه ای ( یادگیری درباره یادگیری ):

یادگیری سه حلقه ای ( یادگیری درباره یادگیری ):

موفقیت سازمان های یادگیرنده، ایجاد تجارب یادگیری شان است در توسعه و ارزیابی استراتژی های جدید یادگیری، این فکر می تواند منجر به یادگیری درباره یادگیری باشد. به عبارت دیگر یادگیری سه حلقوی، توانایی یاد گرفتن درباره یادگیری است. از یادگیری سه حلقوی به عنوان « فرا یادگیری[1]» نیز نام برده اند. در این سطح سازمانها یاد میگیرند که چگونه یاد بگیرند( حیدری تفرشی و همکاران، 1381،ص228) .« در واقع این نوع یادگیری در ارتباط با توسعه ظرفیت سازمان برای حل مشکلات، طراحی مجدد سیاستها، ساختارها، سیستم ها و تکنیک­ها در مواجه با تغییر مداوم در مورد خود و محیط که در آن قرار دارد است» ( بهنامی ، 184،ص24)

بارگین(1995؛ به نقل  از طاهری ، 1386) بیان می دارد که :

با یادگیری سه حلقه ای، یک سازمان حداقل به همان اندازه که خود را با محیطش تطبیق می دهد، می تواند آنرا خلق کند این امر در توانایی سازمان برای ایجاد شرایطی که در آن عمل می کند و یا روابطش با این شرایط منعکس می شود. بنابراین تنها در این سطح است که میتوان تفسیرهای تجربیات موجود و تفسیرهای سنتی و فهم مدیریت افراد و کار سازمانها را به چالش کشاند"(ص27)



[1]. Meta Learning

یادگیری تک حلقه ای و دو حلقه ای

یادگیری تک حلقه ای و دو حلقه ای 

از مطالب فوق چنین می توان استنباط کرد که:


ادامه نوشته

انواع یادگیرنده سازمانی:

انواع یادگیرنده سازمانی: افراد یا سازمان ها برای اینکه بتوانند به طور شایسته یاد بگیرند، ابتدا دریابد که یادگیری انواع مشخصی دارد که هر یک در چار چوب های زمانی متفاوتی عمل می کنند و ممکن است برای مراحل مختلف یادگیری یا فرآیند تغییر قابل کاربرد باشند.

ادامه نوشته

چهار عنصر اصلی یادگیری سازمانی

سنگه چهار عنصر اصلی یادگیری سازمانی را به شرح زیر تعریف می کند:

·          اقدام: انجام یک وظیفه در قالب چهار چوب تجربه؛

·          بازتاب: مشاهده گر اعمال و افکار خود بودن، کالبد شکافی کارهای انجام شده؛

·          ارتباط: خلق ایده ها برای اقدام و سازمان دهی آنها در قالبهای جدید؛

·          تصمیم: تدوین رویه برای اقدام و انتخاب رویکرد مناسب  از میان احتمالات تولید شده مرحله ارتباط ( بهنامی ،1384،ص24)

ادامه نوشته

ارتباط بین یادگیری و سازمان یادگیرنده

ارتباط بین یادگیری و سازمان یادگیرنده

« یادگیری، زیر سیستم اصلی سازمان یادگیرنده است» ( مارکورات،1385،ص 34) و برای اینکه سازمانها زنده بمانند و در دنیای رقابت، حضوری فعال داشته باشند، باید مرتب در بالا بردن اطلاعات دانش و توانایی خودشان کوشش کنند و بر آموزش کارکنان ارزش قائل شوند. امروزه یادگیری  از تمام دوره­های گذشته، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

ادامه نوشته

نظریه های یادگیری

نظریه­های یادگیری

نظریه های متفاوتی در رابطه با یادگیری مطرح شده اند که هر کدام به ویژگی های خاصی توجه نشان داده اند. این دیدگاه ها عبارتند  از :


ادامه نوشته

فرایند یادگیری

فرایند یادگیری

افراد از راههای مختلفی می آموزند؛ از طریق خواندن، گوش دادن، نگاه کردن، انجام دادن، فکر کردن یا حل مسائل. موفقیت در فرآیند هر یک از انواع یادگیری به عوامل مختلفی بستگی دارد که هوش، توجه و علاقه  از عوامل اصلی آن بشمار می­روند. در فرآیند یادگیری، توانایی هایی که سبب یادگیری فرد می شوند و سبب می شوند که فرد یاد گیرد، توجه کند و اطلاعات را به کار برد؛ از اهمیت بسزایی برخوردارند( میلر[1] و همکاران،1385،ص72).



[1]. Miller

ادامه نوشته

مفاهیم موجود در سازمان یادگیرنده

مفاهیم موجود در سازمان یادگیرنده

در آنچه که گذشت، مؤلفه­های کلیدی سازمان یادگیرنده توضیح داده شد، اکنون با توجه به اهمیت مفاهیم دیگر موجود در این پژوهش شناخت هر یک از این مفاهیم ضروری به نظر میرسد:

ادامه نوشته

آمادگی الكترونیكی

آمادگی الكترونیكی

آمادگی الكترونیكی، طبق تعریف واحد اطلا‌عات اكونومیست، وضعیتICT كشورها از نظر زیرساخت‌های مورد نیاز و توانایی مصرف‌كنندگان دولت و فضای كسب ‌‌و كار است كه در این راستا منابع مصر‌ف‌كنندگان شامل دولت، مردم یا بخش خصوصی، بررسی می‌شود.

ادامه نوشته

مجموعه مقالات مدیران آموزش ۱۳۸۷

مجموعه مقالات مدیران آموزش ۱۳۸۷

برای دانلود لیست مقالات اینجا کلیک کنید

ادامه نوشته

اولین همایش ملی هوش سازمانی

اولین همایش ملی هوش سازمانی

هوش سازمانی چیست ؟
در مورد هوش سازمانی نظرات متفاوتی از دیدگاههای مختلفی وجود دارد که به اختصار هر کدام از این معانی آورده می شود.
البته یادآوری می کنیم که برخی از محققان مثل خانزاده هوش تجاری را به جای هوش سازمانی به کار می برند.هوش تجاری سازمانها را از دیدگاه عوامل کسب و کار و تجارت مورد ارزیابی قرارد می دهد. وی هوش سازمانی ( business intelligence) را داشتن دانشی فراگیر از همه عواملی مانند مشتریان ، جامعه و مخاطبان ،ارباب رجوع و رقبا ، محیط اقتصادی ، عملیات و فرایند های سازمانی (مالی ،فروش ،تولید ،منابع انسانی و ..) می داند که برسازمان اثر گذارند و مدیران را برای تصمیم گیری درباره همه عوامل موثر بر سازمانها و شرکتها توانمند می سازد.

ادامه نوشته

کتاب تئوری سازمان – images of organization

کتاب تئوری سازمان – images of organization

برای دانلود ۱۵ صفحه اول اینجا کلیک کنید