یادگیری
یادگیری انطباقی ، پیش گیرانه، عملی
مارکورات (1385) یادگیری سازمانی ره به سه دسته طبقه بندی میکند؛ یادگیری انطباقی، یادگیری پیش گیرانه، یادگیری عملی. این یادگیری ها محدود کننده یکدیگر نیستند به طوریکه ممکن است هم زمان بیش از یک نوع یادگیری در سطح فرد، گروه و سازمان رخ دهد.
یادگیری انطباقی[1]:
یادگیری انطباقی هنگامی رخ می دهد که فرد، تیم یا سازمان از تجربه و ارزیابی{عملکرد گذشته خود} می آموزد. یادگیری انطباقی ، حرکت از اقدام ( عمل ) به نتیجه، ارزیابی نتایج و سپس بازخورد است. یادگیری انطباقی ممکن است تک حلقه ای یا دو حلقه ای باشد.
یادگیری پیشگیرانه:
یادگیری پیشگیرانه، فرآیند کسب دانش از چشم انداز آینده های مختلف( رویکرد حرکت از چشم انداز به عمل سپس به ارزیابی ) است. یادگیری پیشگیرانه، بیشتر یک نوع یادگیری سازمانی پویا یا خلاق است. این نوع یادگیری، به طور قابل توجهی سازمان را توانمند میکند زیرا کارکنان در یادگیری خود، فوق فعال، ارزیابی کننده و خلاق تر هستند.
یادگیری عملی: یادگیری عملی به معنی جستجو درباره واقعیت موجود و به کارگیری دانش در جهت توسعه افراد، گروه ها و سازمان، است. یادگیری عملی شامل کارکردن بر روی مسائل واقعی، تمرکز بر دانش حاصله و اجرای واقعی راه حل ها است. به کارگیری این روش به عنوان فرایند نظام یافته ، یادگیری سازمانی را افزایش می دهد به گونه ای که سازمان می تواند اثر بخش تر به تغییرات پاسخ دهد. این نوع یادگیری، طرح و نتایج سوالات جدید در مورد دانش موجود را همراه با ارزیابی اقدامات انجام شده در طی و بعد از جلسات مسأله ترکیب میکند.
پ) انواع یادگیری از دیدگاه شاین
شاین( 1993؛به نقل از مارکورات،1385،ص68) سه نوع یادگیری را مطرح می کند:
1- یادگیری مهارت و عادت[2]: این نوع یادگیری، کند تدریجی است زیرا که برای عمل و اجرا است و یاد گیرندگان باید به بهبود موقعیت عدم شایستگی موقتی خود تمایل داشته باشند. این نوع یادگیری هنگامی حفظ می شود که ما فرصت هایی جهت اقدام و خطا کردن ارائه کنیم و پاسخ های صحیح را، به طور دائمی پاداش دهیم.
2- شرطی سازی احساسی و اضطراب اکتسابی[3] : که به واسطه تحقیق پاولوف در شرطی سازی سگ ها معروف شده است. این نوع یادگیری وقتی یک بار رخ داد، حتی در صورت حذف شدن محرک های واقعی، ادامه خواهد یافت.
3- کسب دانش: سومین نوع یادگیری است. بسیاری از نظریههای یادگیری بیان میدارند که اساس یادگیری، کسب اطلاعات و دانش از طریق انواع فعالیت های شناختی است.