یادگیری انطباقی ، پیش گیرانه، عملی

مارکورات (1385) یادگیری سازمانی ره به سه دسته طبقه بندی می­کند؛ یادگیری انطباقی، یادگیری پیش گیرانه، یادگیری عملی. این یادگیری ها محدود کننده یکدیگر نیستند به طوریکه ممکن است هم زمان بیش  از یک نوع یادگیری در سطح فرد، گروه و سازمان رخ دهد.

یادگیری انطباقی[1]:

یادگیری انطباقی هنگامی رخ می دهد که فرد، تیم یا سازمان  از تجربه و ارزیابی{عملکرد گذشته خود} می آموزد. یادگیری انطباقی ، حرکت  از اقدام ( عمل ) به نتیجه، ارزیابی نتایج و سپس بازخورد است. یادگیری انطباقی ممکن است تک حلقه ای یا دو حلقه ای باشد.

 

یادگیری پیشگیرانه:

یادگیری پیشگیرانه، فرآیند کسب دانش از چشم انداز آینده های مختلف( رویکرد حرکت  از چشم انداز به عمل سپس به ارزیابی ) است. یادگیری پیشگیرانه، بیشتر یک نوع یادگیری سازمانی پویا یا خلاق است. این نوع یادگیری، به طور قابل توجهی سازمان را توانمند می­کند زیرا کارکنان در یادگیری خود، فوق فعال، ارزیابی کننده و خلاق تر هستند.

یادگیری عملی: یادگیری عملی به معنی جستجو درباره واقعیت موجود و به کارگیری دانش در جهت توسعه افراد،  گروه ها و سازمان، است. یادگیری عملی شامل کارکردن بر روی مسائل واقعی، تمرکز بر دانش حاصله و اجرای واقعی راه حل ها است. به کارگیری این روش به عنوان فرایند نظام یافته ، یادگیری سازمانی را افزایش می دهد به گونه ای که سازمان می تواند اثر بخش تر به تغییرات پاسخ دهد. این نوع یادگیری، طرح و نتایج سوالات جدید در مورد دانش موجود را همراه با ارزیابی اقدامات انجام شده در طی و بعد از جلسات مسأله ترکیب می­کند.

پ) انواع یادگیری  از دیدگاه شاین

شاین( 1993؛به نقل  از مارکورات،1385،ص68)  سه نوع یادگیری را مطرح می کند:

1-       یادگیری مهارت و عادت[2]: این نوع یادگیری، کند  تدریجی است زیرا که برای عمل و اجرا است و یاد گیرندگان باید به بهبود موقعیت عدم شایستگی موقتی خود تمایل داشته باشند. این نوع یادگیری هنگامی حفظ می شود که ما فرصت هایی جهت اقدام و خطا کردن ارائه کنیم و پاسخ های صحیح را، به طور دائمی پاداش دهیم.

2-       شرطی سازی احساسی و اضطراب اکتسابی[3] : که به واسطه تحقیق پاولوف در شرطی سازی سگ ها معروف شده است. این نوع یادگیری وقتی یک بار رخ داد، حتی در صورت حذف شدن محرک های واقعی، ادامه خواهد یافت.

3-       کسب دانش: سومین نوع یادگیری است. بسیاری  از نظریه­های یادگیری بیان می­دارند که اساس یادگیری، کسب اطلاعات و دانش از طریق انواع فعالیت های شناختی است.



[1]. Adaptative lerning

 

[2]. Habit And Skill Learning

[3]. Emotional Conditonditioning And Learned Anxiety