یادگیری تیمی نیاز به عناصر سه گانه زیر دارد:

·          نیاز به پیگیری مسائل پیچیده،  از طریق بصیرت جمعی

·          نیاز به اقدام نوآورانه و هماهنگ

·          توانایی تشویق و بر انگیختن یادگیری در سایر تیم ها.

در بیان تفاوت و مقایسه توانایی و بینش یادگیری فردی و تیمی مگنسون[1] (2002) مثال جالبی مطرح می کند وی می گوید:

یک گروهی  از پرندگان در مقایسه با یک پرنده که تنها دو چشم دارد، دارای هزاران چشم هستند و در نتیجه نسبت به محیط اطرافشان دقیق تر هستند این دسته  از پرندگان دارای توانایی بیشتر جهت واکنش در برابر محیط خود هستند. بنابراین بسیار سریع تر  از یک پرنده توانایی تغییر وضعیت را دارند زیرا هزاران چشم بسیار سریع تر  از یک پرنده می توانند خطر را تشخیص بدهند».

ج)یادگیری سازمانی:

« یادگیری سازمانی، بیانگر قابلیت توسعه یافته فکری و بهره ور است که  از طریق تعهد به آنها برای بهبود مستمر در سراسر سازمان حاصل می شود» ( مارکوارت، 1385،ص36) در این نوع یادگیری افراد با یکدیگر رابطه برقرار می کنند و این رابطه موجب ایجاد هوشیاری و آگاهی و شعور جمعی که چیزی بیشتر  از جمع ساده‌ای  از خصوصیات و ویژگی‌های تک تک اعضا است، می­گردد. در حقیقت یادگیری سازمانی ایجاد یک شبکه یادگیری می‌نماید که بسیار متعالی تر  از انتقالی دانش از ذهن یک فرد به فرد دیگر است( فیشر و وایت[2]،200).

استتا[3] (1998) براساس دو جنبه‌ی اساسی، یادگیری سازمانی را از یادگیری فردی و تیمی متمایز می‌کند. اول اینکه یادگیری سازمانی  از طریق چشم اندازهای مشترک، دانش و الگوهای ذهنی اعضای سازمان رخ می‌دهد. دوم اینکه یادگیری سازمانی از طریق چشم اندازه­های مشترک، دانش و الگوهای ذهنی اعضای سازمان رخ میدهد. دوم اینکه، یادگیری سازمانی بر اساس دانش و تجربه گذشته یعنی بر اساس حافظه سازمانی ایجاد می شود که این حافظه به ساز و کارهایی مانند سیاست ها، استراتژی­ها و مدل های روشن برای ذخیره دانش، بستگی دارد. به گفته آرجریس(1999) گرچه انواع یادگیری فردی، تیم و سازمانی مرتبط به هم هستند اما یادگیری سازمانی بیش از مجموع یادگیری فردی یا گروهی است با وجود اینکه افراد و گروه­ها ، عاملانی هستند که از طریق آنها یادگیری سازمانی ایجاد می شود، اما فرآیند یادگیری تحت تاثیر تعداد زیادی از متغیرهای اجتماعی، سیاسی و ساختاری قرار دارد. این فرآیند شامل به اشتراک گذاشتن دانش، باورها و مفروضات در میان افراد و گروهها است(به نقل  از مارکوارت ، 1385، ص 57).



[1] Megginson

[2] Fisher & White

[3] Stata